top of page
  • Writer's pictureILICarrieDoll

Featured in Jom Gaming Articles

In 2016 and 2017, my involvement in Global Game Jam were featured in our local gaming portals Jom Gaming. I was interviewed by my friend Liza Langkasuka, a fellow member of our local (national) Gaming Girls group, Malaysia Female Gamers (MFG).



Global Game Jam 2016: Bukti Bakat Game Devs Malaysia!

Liza even uploaded a video of me during the presentation at Youtube:

And she featured several games and I am so happy my team are among the selected:

Taylon and the mystery of We Love Murder DashDalam game ini, korang kene menyelesaikan misteri pembunuhan dan puzzle di sebuah pekan Muzzlespurder! Game ini pada pendapat kami, memiliki barisan character design yang mantap!

Download game ini DI SINI.


Plus the footnote she left at the bottom of the article:

Nota: JomGaming ingin mengucapkan banyak terima kasih pada jammers yang menghulurkan sedikit masa jamming mereka untuk bertemu bual; Fuad Suhaimi, Ili Said, Ooi Yen Pin, dan Bryan Lim. Juga berterima kasih pada pihak-pihak pengacara Buzz, Alan dan Ivan.




Global Game Jam 2017: Aliran Gelombang Kreativiti Game Dev Seluruh Dunia!

While this time lacking of photos or videos of me but she did an interview with me.


Team Slackers from YOUR Mom’s Basement Game: Escape from the Paintball of the Deep

Yes, we have weird name, not even sure how did we came up with that but if I recall correctly t mush be Ash and Edward's combo ideas. Those two are crazy anyway (haha)


JG: Mengikut pengalaman anda, apa yang membuat GGJ Malaysia 2017 nampak agak berbeza dari mana-mana game jam yang lain?

Emi: Saya dan kumpulan saya perasan tahun ini kehadiran peserta adalah kurang dari tahun lepas, mungkin sebab waktu acara adalah terlalu dekat dengan perayaan Tahun Baru Cina. Tapi selain itu, perubahan yang ketara adalah di masa pitching semalam, di mana jammers mempersembahkan idea mereka dalam bentuk lebih teknikal.

Dulu kita menggambarkan idea dengan pen dan kertas, dan kemudiannya melekatkan poster hasil konsep ke atas dinding. Sekarang kita boleh muat turun satu template GGJ dari Internet dan mempamerkannya di komputer.


JG: Yang mana kamu lebih suka? Pitching dengan pen dan kertas atau pitching secara online dengan Facebook?

Emi: Saya rasa lagi elok cara pen dan kertas sebab ianya lebih interaktif dan lebih seronok. Cara pitching online rasa agak sunyi, tidak macam tahun lepas yang lebih menarik dan banyak boleh berbincang. OK je kalau kita kekal ikut cara tradisi, memang games dulu pun direkacipta cara ini.


JG: Seorang ahli dari Team Slackers tidak membawa laptop sendiri. Apakah yang telah dia sediakan?

Emi: Peraturan baru GGJ menjelaskan bahawa komputer makmal hanya terbuka untuk pelajar KDU sahaja. Apa yang kami telah buat adalah bergilir-gilir menggunakan komputer saya. Semalam dia telah membuat kerjanya sampai lewat malam. Kemudiannya bila dia nak tidur, saya pula mulakan kerja saya. Bila dia dah bangun, saya pun masuk tidurlah!


JG: Team Slackers telah memilih kamu untuk temuduga ini. Apakah peranan kamu dalam kumpulan?

Emi: Untuk tahun ini, saya bukannya berperanan sangat untuk mengetuai arah kerja kumpulan. Yang menariknya, secara am, kumpulan kita tidak ada seorang yang boleh dikata berpangkat ‘ketua’.

Idea untuk game kami direka cipta bersama-sama. Saya tolong dengan aliran jalan cerita dan user interface game, tapi saya rasa saya lebih dianggap sebagai koordinator. Jika artis kita membuat saiz karakter serupa bentuk, saya memastikan programmer kita juga faham cara pergerakkan tangan dan kaki karakter tersebut.



Oh ya, I should had mentioned during this time (between 2013 to 2019) I use my pen name "Emi Suzuhara". Again I want to thank Liza for the interview and featured in the articles. These are really good for my job portfolio.

5 views0 comments

Recent Posts

See All

댓글


bottom of page